

.jpg)
آیین کلنگزنی عملیات اجرایی قطعه سوم باند دوم محور خیرآباد به دهدشت (حدفاصل پل خیرآباد تا پل پادوک) در محل موکب شهدای خیرآباد برگزار شد. در این آیین، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه بزرگ، محمد بهرامی نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون، یدالله رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مدیران کل، مسئولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با وسعتی بیش از ۱۶ هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران واقعشده است. این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و توپوگرافی کوهستانی، همواره درزمینهٔ حملونقل جادهای با چالشهایی روبهرو بوده و توسعه زیرساختهای جادهای از نیازهای اساسی آن به شمار میرود. بر همین اساس، پروژه بهسازی و چهارخطه کردن محور دهدشت – خیرآباد به طول ۱۶ کیلومتر بهعنوان بخشی از طرح بزرگ باند دوم این محور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرارگرفته است.
محور دهدشت – خیرآباد در محدوده شهرستانهای کهگیلویه و گچساران واقعشده و از تقاطع دهدشت – سوق تا تقاطع غیرهمسطح خیرآباد امتداد دارد. طول کلی این محور ۴۸ کیلومتر است و شامل سه قطعه اجرایی میشود.
قطعه نخست این محور از پمپ بنزین خروجی دهدشت تا روستای «کلگهبرون» امتداد دارد و در محدوده شهرستان کهگیلویه قرارگرفته است. قطعه دوم از روستای کلگهبرون تا پل بزرگ پادوک را شامل میشود که هماکنون در مرحله مطالعات تکمیلی قرار دارد. قطعه سوم نیز از پل بزرگ پادوک تا تقاطع غیرهمسطح خیرآباد امتداد دارد و در حوزه شهرستان گچساران واقعشده است.
هماکنون عملیات اجرایی قطعات یک و سه این مسیر آغازشده و همزمان طرح احداث تقاطعهای سوق – دهدشت و دهدشت – بهبهان نیز در حال اجراست. این اقدامات درمجموع نقش بسزایی در بهبود شبکه حملونقل و تسهیل ارتباط بین شهرهای استان خواهند داشت.
بر اساس برآوردهای انجامشده، هزینه پیشبینیشده برای احداث باند دوم محور دهدشت – خیرآباد به طول ۴۸ کیلومتر حدود 6هزار میلیارد تومان است. این محور دارای ۱۵ دستگاه پل خاص و بزرگ ازجمله پل بزرگ پادوک، ۱۴ دستگاه دوربرگردان و بیش از ۱۶۰۰ متر دیوارسازی است که از مهمترین بخشهای فنی این پروژه محسوب میشوند.
اجرای این طرح علاوه بر ارتقای ایمنی جادهای و کاهش تصادفات، موجب بهبود ارتباط استانهای مرکزی و شمالی کشور با استانها و بنادر جنوبی خواهد شد. همچنین افزایش ظرفیت گردشگری استان، کاهش زمان سفر، صرفهجویی در مصرف سوخت، افزایش سرعت و بهبود شبکه حملونقل بینشهری از دیگر مزایای اجرای این پروژه بزرگ عمرانی است.
پروژه باند دوم دهدشت – خیرآباد یکی از طرحهای اولویتدار در حوزه راهسازی جنوب کشور به شمار میرود و تکمیل آن نقش مهمی در تسهیل ارتباط محورهای مواصلاتی و توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد ایفا خواهد کرد.
در پایان این آیین، مسئولان حاضر ضمن قدردانی از تلاشهای نمایندگان استان، مهندسان و مجریان طرح، بر ضرورت تسریع در روند عملیات اجرایی و تأمین بهموقع اعتبارات برای تکمیل هرچه سریعتر پروژه تأکید کردند.
غلامرضا تاجگردون در آیین کلنگزنی عملیات اجرایی قطعه سوم باند دوم محور دهدشت–خیرآباد گچساران ضمن تبریک آغاز این پروژه مهم عمرانی گفت: امروز یکی از هدایای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیم مردم شریف این خطه شده است. امیدواریم کاری که میبایست مدتها پیش آغاز میشد، اگرچه با تأخیر، اما امروز کلید خورده و بهزودی نیز به سرانجام مطلوب برسد.
نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح، افزود: پیمانکار این پروژه، جناب آقای روئین، با تمام علاقه و تعهدی که به این خاک و مردم دارد، تلاش خواهد کرد تا طرح را هرچه سریعتر به پایان برساند و مسیر را برای رفاه مردم هموار سازد.
تاجگردون در ادامه بابیان خاطرهای از دوران نخست نمایندگی خود گفت: در سال ۱۳۹۱ که افتخار نمایندگی مردم گچساران و باشت را پیدا کردم، در نخستین نطق خود در مجلس گفتم که ما از استانی آمدهایم که اگر چشمها را ببندید و واردش شوید، میتوانید تشخیص دهید که به کهگیلویه و بویراحمد قدم گذاشتهاید؛ اما امروز خوشحالم که آن حس دیگر وجود ندارد و جادههایمان رو به بهبود است؛ بهگونهای که اگر چشم ببندیم، شاید برعکس، خروجی کار و پیشرفت محسوس را احساس کنیم.
وی با اشاره به چگونگی گنجاندن طرح باند دوم خیرآباد در قانون بودجه اظهار داشت: فکر میکنم در سال ۹۸ یا ۹۹ بود که یکی از همکاران مجلس دهم قصد سفر به گچساران داشت. آن شب از اهواز به سمت این شهرستان حرکت کرده بود، اما بهاشتباه از مسیر دهدشت آمده بود. وقتی تماس گرفتم و از تأخیرش پرسیدم، گفت راننده مسیر را اشتباه رفته و تصور کرده جاده خیرآباد _ دهدشت همان مسیر گچساران است. خودش بعدها تعریف میکرد که به رانندهاش گفته: این جاده که جاده تاجگردون نیست، چون جاده گچساران باید چهارخطه باشد!
نماینده گچساران و باشت در ادامه یادآور شد: زمانی که شاهراه اصلی اصفهان–بندر امام خمینی در سال ۱۳۷۳ و در جریان سفر مقام معظم رهبری آغاز شد، هدف اصلی اتصال دونقطه مهم اقتصادی کشور بود. همین محور، امروز در حال تبدیلشدن به یکی از مسیرهای حیاتی توسعه جنوب کشور است که حالا با قطعهقطعهسازی و اجرای بخشهای جدید، در مسیر تکمیل قرارگرفته است.
تاجگردون با تأکید بر ضرورت توسعه زیرساختهای جادهای گفت: با رشد فناوری و افزایش حجم ترافیک در کشور، ناگزیر هستیم جادهها را چهاربانده کنیم. امیدوارم مردم عزیز خیرآباد نیز همچون گذشته با دستگاههای اجرایی و پیمانکار محترم همکاری کنند تا این پروژه بزرگ در زمان مقرر به بهرهبرداری برسد.
وی ادامه داد: سایر طرحهای پیشبینیشده برای این منطقه، ازجمله پروژههای اقتصادی و عمرانی دیگر نیز بهمرور اجرا خواهند شد. حجم کارها و شرایط کشور بهگونهای است که باید بیش از همیشه تلاش کرد و وقت گذاشت؛ اما آنچه مسلم است، این است که ما هیچگاه مردم این دیار را فراموش نخواهیم کرد و همواره در کنارشان خواهیم بود.
تاجگردون در پایان سخنانش ضمن قدردانی از تلاش مسئولان وزارت راه و شهرسازی، استانداری کهگیلویه و بویراحمد و پیمانکاران طرح، اظهار امیدواری کرد که با تسریع در روند اجرا، شاهد کاهش تصادفات جادهای، تسهیل در حملونقل و رونق اقتصادی در مسیر گچساران _خیرآباد–دهدشت باشیم.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
پایگاه خبری «آرمان دنا»ندای مردمی پیشرفت، اخبار گوناگون استان کهگیلویه و بویراحمد با تکیه برپیشرفت و توسعه اقتصادی
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.



